Straks mogen we op alle snelwegen honderddertig.
Hoe kom je daar nou bij?
Dat heeft de PVV geregeld. Het stond in hun verkiezingsprogramma.
Dan moet ik je teleurstellen. Het kan maar op vijfentachtig kilometer snelweg. Verdeeld over drie wegen. Ergens in het noorden van Nederland.
Dat meen je niet? Dan moet ik eerst een tering eind rijden om daar te komen? Ik ga toch niet drie uur in de file staan, om zes tellen honderddertig te kunnen rijden?
Dat ga jij in je Picanto ook niet redden. Als je op zo'n kort stukje snelweg honderddertig wil rijden, dan heb je een snel accelererende auto nodig. Een Porsche, of een Ferrari. Het is een maatregel voor de rijken.
Geldt het ook voor buitenlanders?
Ja, daar deed de PVV niet moeilijk over. Buitenlanders uit het Rifgebergte halen met paard en wagen toch geen honderddertig, dus het kristalliseert zich vanzelf uit. Dan hoeven de succesvolle buitenlanders niet onder de kansarme te lijden.
Maar waarom niet overal?
Dat lag juridisch ingewikkeld. Het heeft met het milieu te maken. Iets met het behoud van biodiversiteit van flora en fauna.
Maar als ik eerst drie uur in de file moet staan, dan is dat toch ook slecht voor het milieu?
Het is voor de bühne. Dan kan de PVV zeggen dat je door hun in Nederland weer honderddertig mag rijden. Dat ze hun verkiezingspunt hebben waargemaakt. Dat is goed voor de beeldvorming. Dan gaan meer mensen op de PVV stemmen. En als er meer mensen op de PVV gaan stemmen, dan kunnen we op Schiermonnikoog straks ook honderddertig.
Dus buitenlanders mogen van de PVV ook honderddertig?
Ja, maar alleen ongesluierd. Anders wordt het gevaarlijk. En ruim voor de Duitse grens moeten ze afremmen, want er zijn weer grenscontroles. Het is niet de bedoeling dat buitenlanders nu vol gas ons land uitrijden, want dan blijft er voor de PVV geen draagvlak meer over. Niets is bedreigender voor het voortbestaan van de PVV, dan een land zonder buitenlanders.
Dus dan rijden al die rijke buitenlanders straks honderddertig, terwijl ik maar honderd kan? Dan kunnen we beter allemaal met paard en wagen gaan rijden. Dat is beter voor het milieu en het scheelt enorm in de wegenbelasting. Ik betaal me helemaal scheel voor die Picanto. Dan wordt rijden weer betaalbaar.
Als we allemaal met paard en wagen gaan rijden, dan wordt het mestoverschot groter. Die paarden schijten de hele weg onder. In hun stront zit methaan en dat is zout. Dat tast de snelweg aan. We hebben al Zeer Open Asfalt Beton, maar het is niet de bedoeling dat je met paard en wagen helemaal in het wegdek verdwijnt.
Het is wel goed voor de wegbeheerders. Dan hoeven ze niet meer te pekelen.
Pekelen is helemaal niet nodig. Met al die auto's verzieken we het klimaat. De laatste winter was twintig jaar geleden en die duurde een dag. De snelweg bevriest bijna nooit meer. En toch blijven die garagehouders ons maar winterbanden aansmeren.
Waarom noemen ze het eigenlijk een snelweg? We staan alleen maar in de file.
Dat is een taalkundig dingetje. De auto is een melkkoe. Als we de snelweg een parkeerterrein noemen, dan moeten we parkeergeld betalen. Het parkeertarief is hoger dan het tarief voor de wegenbelasting, dus dan stijgt de inflatie. Goede parkeergelegenheid is wel goed voor de economie. Mensen blijven dan langer winkelen en geven meer uit. Maar ja, dan moeten ze met hun boodschappen naar huis lopen en daar is - met name onder niet-D66-stemmers - maar weinig animo voor.
Al met al heeft het verhogen van de maximum snelheid toch meer implicaties dan ik had verwacht.
Dat klopt. Eigenlijk is het alleen goed voor het behoud van de biodiversiteit. Als je een wolf met honderddertig schept, dan vliegt hij net wat langer door de lucht dan wanneer je honderd rijdt. Dat vergroot de kans dat hij in een Natura 2000 gebied landt, wat de kans op overleving van de soort ook weer zal vergroten.
コメント